fredag 30. november 2007

Hvorfor er seilnorge synonymt med østlandet?

Jeg lurer på hvorfor det er slik? Hvorfor virker det som om all seiling i Norge skjer på østlandsområdet? Et åpenlyst svar er at det er der forbund og media har sine lokaliteter, men det må være noe mer. Østlandet og oslofjorden er ikke noe spesielt bra område med tanke på vind og vær. Ja, det bor mye folk der, men det gjør det i Stavanger, Bergen og Trondhjem også. Hvorfor er det slik? Er det virkelig bare seilmedia som ikke makter å knytte til seg lokale representanter utover i landet?

Hvorfor tenker jeg slike tanker? Det som utløste tankene var denne artikkelen i Seilmagasinet: http://seilmagasinet.no/id/28078
Her står følgende:
I 2008 kommer alle de beste storbåt-seilerne til å få sin egen ranking i Norge.


og senere terminlista

TERMINLISTEN:

  • RANK 1: 24.–25. mai Larvik: Baneseilas
  • RANK 2: 13…-15. juni KNS: Færderseilasen
  • RANK 3: 4.–8. august Marstrand: EM ORC International (Baneseilas)
  • RANK 4: 16.–17. august Moss: Raymarine Race (Baneseilas)
  • RANK 5: 30. august KNS: Hollænderseilasen
  • RANK 6: 13.–14. september Åsgårdstrand: Baneseilas


Dette er helt sikkert ikke ondsinnet av Morten Jensen, som jeg kun har positive erfaringer med, men jeg kan ikke lese dette på noen annen måte enn at fokus er totalt på østlandet. Hvorfor er det ikke forsøkt å dra inn andre deler av landet i rankingen og heller vekte resultatene opp mot antall deltakere? Hvorfor er det underforstått at de beste storbåtseilerne er på østlandet når det er gode eksempel på at det er topp seilere utover det ganske land. I det hele tatt savner jeg en nasjonal fokus på det organiserte seilnorge. Dette skulle man tro var oppgaven til NSF (Norges SeilForbund), men slik jeg har skjønt er det stort sett barne, ungdoms og OL seiling NSF bestyrer etter at NORLYS ble dannet. Stemmer mitt inntrykk og hva kan gjøres?

Meninger om dette?

Whops, noen leste dette og postet link på seilmagasinet.no. Hyggelig, men det var altså ikke jeg som la den ut. Så PR kåt er jeg bare ikke.
Kanskje kommer det noen sterke meninger på temaet?

Ingen kommentarer: