torsdag 24. mai 2007

Vindstille og strøm..

Det er ikke enkelt å starte i vindstille og strøm som bærer deg mot startlinja. Det fikk mange båter erfare i fjerde seilas av vårserien. Team Smiley holdt seg på land pga. laber vind, men hele 10 båter kom til start tross dårlige forhold.
I etterpåklokskapens lys hadde det vært smart å utsette starten 10-15 minutter slik at det var sterkere vind, men starten gikk nå en gang sin skjeve gang. Sin skjeve gang fordi klasseflagget (B) manglet fra utstyrsskapet etter at det ble brukt på Gossen Rundt (hvem har sett klasseflagget??). Flagget "C" ble hastig hentet og annonsert over VHF som klasseflagg.
De siste to minuttene før starten kretset båtene svært tett rundt startlinja, med den følgen at 5 stykker ble feid over startlinja av strømmen før startsignalet. Dette skapte.. interessante.. situasjoner når disse prøvde å komme seg over på rett side igjen samtidig som resten av feltet kom for styrbord halser og var le båt (i tillegg til at reglene sier at båt som har tjuvstartet ikke har rettigheter).
Dagens uheldigste var nok Numero Uno som måtte gå tilbake for å starte korrekt, men som ikke var helt sikker på hvor startlinja gikk fordi nordre markering var i skjul bak "Jolly Yacht". Dermed bommet de på linja, snudde for tidlig uten at hele båten var bak startlinja og la i vei igjen. Konsekvensen var at "finska flaggan" ble stående oppe inntil det kom en forsiktig telefon fra fordekket på "Uno" hvor de undret seg over om dette kunne gjelde de. Hvilket det jo var. Et tips til starteren på onsdagsregatta er at signalflagget for tjuvstart settes opp på linje med de to begrensningsmerkene (bøyene som ligger ute). Da er det nok å sikte langs linjen mellom flagg og nermeste bøye for å se om en båt er helt over på riktig side.
Selv om Uno kom desidert sist igang jobbet de seg opp i feltet igjen og hadde ikke langt igjen til teten når vi forlot området. Enten seilte resten av feltet som noen kløner, gutta på Uno er veldig mye bedre å seile enn resten av mannskapene, eller båten er raskere enn den burde være sammenlignet med de andre (LYS systemet har sine svakheter). Uansett var det en imponerende oppvisning å se hvordan Uno kjørte igjen feltet og jobbet seg opp etter en katastrofal start.

Hva lærte vi som sto på land og tittet på?
1: Det er absolutt en fordel å være flere på land når det tjuvstartes eller er andre problemer i starten. Det kan bli mange båter og situasjoner å holde styr på.
2: Når man går tilbake for å starte på nytt er det bedre å seile litt lengre og være sikker på en korrekt start istedenfor å gå tilbake en tredje gang.
3: Det er ingen skam å utsette starten noen minutter hvis det er regnskyer med små fronter på vei.

Ukas dilemma: Burde startgjengen sagt fra til Uno om at de ikke hadde startet korrekt? Da hadde vi gitt Uno en fordel i forhold til konkurrentene, men samtidig føltes det litt dårlig gjort å se Uno skli avgårde i en vindfattig onsdagsregatta med utsikten til en DNS. (vi valgte å ikke gi Uno noen fordel, ettersom mannskapet vet hva de holder på med. Men kanskje vi ville gjort det ovenfor en mindre erfaren båt?).

NoWater startet ikke, til vår store bekymring..

Ingen kommentarer: