onsdag 12. september 2007

Tornado selges.


Frode og jeg har bestemt oss for å satse på en annen klasse framover. Vi har massevis av gode minner fra Tornado klassen og utallige gode historier så dette gjør vi ikke uten et vist vemod. Men for å bli enda bedre må vi ha matching og flere timer på vannet. Den eneste måten å få til dette på pr. i dag er å seile hver vår båt. Vi satser derfor på F-16 båter! F-16 kan seiles av to personer med storseil, fokk og gennaker. Men vil man seile solo er det bare å la være å heise fokken før man drar ut. Om man seiler en eller tosammen har ingen betydning for resultatet, førstemann over målstreken vinner fordi båtene er like raske i begge konfigurasjonene. Kan vi seile solo blir det dessuten enklere å få flere timer på vannet ettersom det ikke alltid er like enkelt å finne tid til å trene sammen. Dette ser vi fram til!
Går alt etter planen vil det være ikke mindre enn 4 F-16 katamaraner i Molde neste år. Tre Blade F-16 og Bjørns Dart16sx (sistnevnte er desverre ikke optimalisert for F-16 klassen, men den måler inn). Da er vi bare en båt fra å kunne få egen start i KM!

Tornado klassen har hatt tilvekst i Norge de siste årene, så vi håper at noen her hjemme vil overta båten. Båten er rask nok til å hevde seg på skandinavisk nivå, som vi har demonstrert, så den er ikke noe dårlig kjøp. Hadde noen i Molde eller omegn ville seile Tornado hadde det vært ekstra morsomt. Da skulle de fått opplæring og teknisk bistand underveis, gratis.


Her er link til annonsen på Finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11144704

PS: Bildet viser Matt MacDonald og Bart i Nederland i august, på en Blade F-16, samme type båt vi skal ha.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei

Ser at dere satser på F-16. Spennende, har ikke de samme rating som F-18? Dersom dere arrangerer regatta i Molde neste år kan vi ta en tur over fjellet med vår gamle Inter18.

Et spørsmål? Skal dere bygge selv eller importere?

Ole Erik

Rolf Nilsen sa...

Vi har vel ikke lyktes å få til samme rating i alle målesystem enda, men det jobbes med saken. Problemet er at veldig få tror at en "liten" 16 foter på 107Kg kan være like rask som en "stor" 18 foter på 180kg.

Vi arrangerer regatta! Får vi fire båter og dere kommer i tillegg har vi fem, hvilket kvalifiserer til egen klasse på de regattaene vi vil delta på (og som vil ha oss med). Dere burde uansett ha tatt dere en tur for å få litt impulser og tilbakemeldinger. Det er tungt å holde på alene uten noen å måle seg mot. Det er nettopp for å finne ut hvor vi ligger at vi har brukt så mye tid og penger på å dra utenlands. At det har vært moro er selvsagt et frynsegode.

Vi bygger selv! Det blir Blade F-16 i strip plank ettersom god kryssfiner er dyrt og vanskelig å få tak i. I tillegg er det en del fordeler med strip plank som langskips stivet som vi ønsker å teste. Holder på med noen testpaneler nå for å finne hvor grensene går og hvordan stivheten blir. Straks Phill (designeren) er fornøyd begynner vi å lime sammen skrogene.

Har dere fått seilt noe sammen, og har dere fått matchet 29erne? De burde være lett match i alt annet enn lite vind.

Anonym sa...

Hvor mange arbeidstimer går med til å bygge en slik båt?
Det høres ikke helt enkelt ut.

Vi hadde årets første tur på vannet i går. Var med på onsdagsregatta. Kom i mål først men kom sist på korrigert tid. Vi bør nok ha litt mer vind for å seile opp til lystallet.

Rolf Nilsen sa...

Ingenting er vel enkelt før man behersker det? Det er bare å hoppe i det. Regner med 200 timer på første båt, så går tidsbruken ned håper vi. Jeg skal legge ut informasjon her fortløpende etterhvert som ting skjer. Vi er tre stykker som holder på, så dette skal vi greie.


Å seile opp til LYS tallet i en flerskrogsjolle når konkurrentene er kjølbåter greier du kun i 6m/s eller mer. Da har dere sjangsen, men i alt under 6m/s er det ikke sjangs. Men det er jo moro å seile med andre båter alikevel. Og så er det morsomt og nyttig for kjølbåtene å ha noe å se på og å bruke som vindindikator.
Dere begynte sesongen lovlig sent synes jeg. Men dere skal kanskje seile vinteren gjennom? :-)

Anonym sa...

Sesongen i år startet 19.09 for oss, og slutter ved utgangen av oktober. Vi skal prøve å strekke den litt lenger neste år.

Er det kun skrogene dere skal bygge selv, eller skal dere også stå for mast, tverrbjelker mv?

Artig at dere kaster dere på et slikt prosjekt. Kanskje dere egenhendig kan bygge opp en klasse i fylke?

Rolf Nilsen sa...

Dere har virkelig en kort sesong så langt mot nord.. :-) Håper dere strekker den litt lengre neste år!

Vi satser på å bygge en klasse ja, det er også en av grunnene til at vi selger Tornadoen. Med fire F-16 i Molde har vi en svært god start. Tornadoen er rett og slett ikke egnet for en større klasse slik markedet er i dag. Vi bygger nå våre egne båter, men det blir ikke noen produksjon! Vi vil seile, ikke drive båtbyggerfirma..
Vi kommer til å modifisere noen Tornado master vi har liggende slik at de passer en F-16. Kryssbjelker og annet er det enkelt å bygge. Det som blir utfordringen i dette prosjektet er skrogene. Resten har vi gjort før. Vi rev i stykker akterbjelken på tornadoen en gang, og da fikk vi god trening i å bygge ny ut fra råbjelke.

Anonym sa...

Vet du av flere båter (f16 eller f18) i midt norge? De har vel startet et flerskrogsforum i Trondheim, og jeg tror det er noen båter der.

Ser videre at en f16 kan seiles alene. Hva med utsett og ikke minst opptak av båten. Med den utsettsbakken vi har er det iallefall umulig å få opp 103 kg alene. Vil dere greie det i Molde?

Rolf Nilsen sa...

Det er såvidt jeg vet ikke F-16 eller F-18 båter i midtnorge bortsett fra en Dart 16Sx her i Molde og deres F-18 i Kristiansund. Men det er flere som er oppe og vaker oppe i trøndelag og bare venter på en god grunn til å kjøpe.

Her i Molde er rampen slak nok til at vi får opp 103Kg båt alene på en god strandvogn. Det går såvidt med tornadoen også, men det er på håret. De har forresten mudret foran rampen her nå, med den følge at kanten til sjøen på fjære sjø er helt håpløst høy. Derfor har vi ryddet en del av stranden øst for naustet og bruker den istedenfor. Mye bedre enn rampen, og der blir det ihvertfall ikke noe problem med 103Kg.


Men tilbake til klasse.. Vi satser på et flerskrogsjolle arrangement her i Molde-området neste år. Vi kommer også til å promotere litt, så vi håper det blir en klasse av dette til slutt. Jeg ser ingen problemer med å seile F-16 og F-18 mot hverandre pr. i dag, så vi får satse på å bygge opp noe sammen.

Anonym sa...

Prøvde å promotere flerskrog litt i fjor, ved at jeg hadde med meg noen kjølbåtseilere for en prøvetur. Det blåste ikke så mye, og de ble nok ikke helt bitt av basillen. Neste gang jeg skal prøve å dra med noen får jeg sørge for at det er nok vind.

Dersom dere skal arrangere noe i Molde, gi oss datoen tidlig, slik at vi kan planlegge litt.