onsdag 19. september 2007

Firkanttopp, nei det er det ingen vits i, blir aldri populært..


Akkurat disse ordene sitter det nå en Oslo-seilmaker og koser seg med daglig når han leser seilnyheter. Ordene kom på et seminar om rigg og seil her i Molde, og falt på et direkte spørsmål om hva han trodde om firkanttopp på storseil og hvorfor de var raskere/bedre enn "vanlige" topper på storseil. Svaret var at det ikke var noen vits i slike topper på seil, og at det ikke ga noen ytelsesforbedring. I ærlighetens navn skal det også sies at vedkommende har rett i at det kan kreve mye omrigging på eksisterende turbåter, men resten av utsagnet har han tatt grundig feil med. I dag kjører alle utviklingsklasser og raske båter storseil med firkanttopp pga. den forholdsvis store fordelen disse seilene har rent aerodynamisk og håndteringsmessig over vanlige trekantopper.

Bildet er hentet fra starten på årets Mini-Transat, og som man ser har til og med små men raske kjølbåter nå gått over til firkanttopp. Jeg håper vedkommende seilmaker har sørget for litt faglig fordypning siden den gang.

5 kommentarer:

pål g. eide sa...

Det var det husverten min i Glasgow sa og, da jeg spurte ham om han noen gang hadde vurdert å sette in dobbel glass i vinduene. Det avfeide han som en ren motesak. Så gardinene ble stående å blafre for lukkede vinduer hele studietiden. Pål

Rolf Nilsen sa...

Ja, konservativt skal det være. Såpass at man ikke innser at man er på bærtur før det hamres inn med kulehammer :-)


Visste ikke at du var her også Pål. Mon tro hvem flere som leser mine skriblerier om ting jeg synes er interresant og morsomt.. Hadde vært morsomt å vite om det var flere enn Frode og jeg som var innom her.

pål g. eide sa...

Jeg er ofte her, og jeg har sendt link til alle seilinteresserte jeg kjenner. Bra side. Ride on !!

Anonym sa...

Trodde 650ene seilte med skikkelig roach før de fleste andre enskrogsbåter. Tar jeg feil?

Rolf Nilsen sa...

Joda, miniene har hatt skikkelig roach (eller "kappe" som det vel heter på norsk) lenge. Dette var bare det bildet som utløste denne historien fra hodet mitt. Men de virkelige firkantoppene har ikke kommet i mini klassen før de siste to årene mener jeg?
Et annet bilde jeg så nå nylig var fra et mesterskap med 18 fots skiff. De har nå gått fra elipsetoppene som Frank og Julian Bethwaite har promotert tungt til skikkelige firkantopper. Det er tydelig at det er her utviklingen skjer på storseil for tiden.