søndag 4. februar 2007

Finansiering av kapitalkrevende joller


"Finansiering av kapitalkrevende joller" var tema på årsmøtet for 2006 i Molde SF. Årsaken til at temaet kommer opp er frafallet av unge seilere etter at de vokser ut av Optimist/Zoom8. I Molde SF er det i dag ikke noen klasse som står klar til å ta opp disse. Det er heller ikke noen klasse de unge kan 'se opp til' og motivere de til ikke å gi opp seilingen. Det har vært og er enkeltjoller i bruk i foreningen som Europa, Laser, RS Feva, Topper Topaz, Snipe, RS Vision, Tornado osv. Alle disse har sine sterke og svake sider. Seilforbundet har lansert og støttet 29er (Frank Bethwaite design fra Australia). Mange kaller 29er og storebroren 49er for "skiff", men en seilinteressert australier fra Sydney vil nok bli kraftig provosert over dette. I følge australierene er det bare 12, 16 og 18fots konstruksjonsklassene i Australia som har krav på "skiff" tittelen. Nok om det, jeg digrerer.
Norges Seilforbund (NSF) har altså lansert 29er som en aktuell båt å gå opp i når man er vokser ut av Optimist. Når NSF først legger slike føringer, er det et sterkt signal. I tillegg har 29er fått NM status, selv om det ikke nok båter har stillt til start for å kvalifisere til NM status (dette gjelder også 49er). Sterke signaler! De siste årene har det skjedd positive ting, og nå ser det ut som om klassen er klar for å vokse seg stor og sterk. I nærområdet til Molde er det nå tre 29ere i Kristiansund, og 2-3 i Florø. Med et par stykker i Molde, Ålesund og Ulsteinvik er det gode sjangser for å greie å etablere et godt og voksende miljø. Båttypen har medias interesse, så vi kommer til å lese mye om den der framover, og internasjonalt er det alt en stor klasse.
Ny båt koster 87' kroner, og bruktmarkedet er lite for tiden. Det er med andre ord ikke enkelt å finne brukte båter, og det som finnes er ofte dyrt. Båtene er også forholdsvis dyre i drift hvis man vil seile konkurranse på nasjonalt nivå (NC og NM). Ny gennaker og fokke bør man nok regne med å investere i årlig hvis man vil være med i toppen. Det kan løses ved å bruke forrige års seil til trening eller seile de til andre nye lag i klassen. Erfaringsvis går det også med noe tauverk og blokker hvert år, så båtene er vesentlig dyrere i drift enn Optimisten. En forlengs salto med gasten gjennom fokka, og kronene begynner å trille.. Båtene er heller ikke enkle å seile, det er en balansekunst, men å beherske de er sin egen belønning.

Som strategisk verktøy, for å holde på (og kanskje rekruttere) 12-18 åringer, har Molde SF startet en finansieringsordning. Denne går ut på at foreningen finansierer opp til 50%/25.000,-, mot å bli 50% medeier i båten. Seilerne selv må stå for løpende vedlikehold og slitasjedeler som seil, liner og blokker, men foreninga tar 50% av eventuelle skader på skrog og rigg. Dette burde være med og gjøre seiling mye lettere å finansiere for foreldre med ikke alt for mye penger. Veldig bra ordning! Nå får vi bare håpe det dukker opp båter på bruktmarkedet til våren, slik at det går an å få kjøpt et par stykker.
Ekstra positivt var det at det ikke ble satt noen klar aldersgrense eller avgrensning på båttype (båttype måtte vurderes). Det betyr at styret har anledning til å støtte lokale seilere med innkjøp av båt hvis de skulle finne på å hevde seg i en OL klasse og satse videre. Noen som vil satse mot OL 2012 i Tornado? :-)

Uansett, jeg håper inderlig vi får se minst 2 29ere på moldefjorden til våren!

Her er et par aktuelle linker, med bruktbåtmarked:
http://www.29er.org/
http://www.29er.no/
http://www.29er.se/
http://www.29er.dk/
http://www.29erkv.de/

1 kommentar:

Anonym sa...

Norsk 29er klubb gratulerer med den første 29eren i Molde. Vi er også imponert over den finanseringsordningen dere har fått til, en opplegg flere seilforeninge kunne kopiert.

Vi håper vi ser dere under NM i Horten i sommer, der må vi få alle 29ere til å stille.

mvh Ari Hauksson
Norsk 29er klubb