lørdag 17. februar 2007

F-16 vs F-18

Jeg ble bedt om å si noe om forskjellene mellom F-16 og F-18 katamaraner. Det ble likegodt til en liten beskrivelse av de aktuelle katamaranklassene som er aktive i dag.


Jeg tror jeg besvarer F16 vs F18 ved å beskrive de aktuelle klassene litt generelt.

For min del er gennaker-seiling blitt en en stor del av gleden ved å seile flerskrog. Jeg seilte Tornado før den fikk gennaker, og kan ikke tenke meg å gå tilbake til den tiden. Derfor anser jeg båter uten gennaker som uaktelle. Gennakerseilingen gir en helt annen dimensjon og opplevelse av seiling med flerskrogsjoller.

Her er en rask sammenstilling. Dette er mine høyst personlige meninger, jeg regner med at jeg tråkker kraftig på en del tær, men disse får evt. kommentere selv.

Hobie16: Brukes for det meste uten gennaker. Er en enorm klasse utenlands med miljø i Larvik og Oslo (Sollerud). Det seiles NM hvert år, med mange deltakere. Designet i "gamle dager", og er ikke av de raskeste lenger. Kan alikevel overraske og gjøre det godt i mye vind. Jeg synes båten er utdatert og har for lav mannskapsvekt. Har endel "quirks" når det gjelder håndtering. Ikke en båt jeg vil bruke mye tid på. Er "SMOD", Dvs Single Manufacturer One Design. Godkjent utstyr, seil osv. må kjøpes av Hobie.

F-16: Moderne design tilrettelagt for mannskap bestående av to ungdommerm en voksen og en ungdom, to lette voksne, eller bare en voksen. Seiles "først over målstreken" med en eller to som mannskap. Ta av fokka, og du seiler likt med de som har to ombord. Er omtrent like raske som F-18. Ny klasse, så bruktmarkedet er lite og høyt priset. Tilrettelagt for hjemmebygging i kryssfiner. Mye spennende som skjer i klassen og er noe som jeg tror vil bli populært. Vekt: 107kg minimumsvekt, utrustet med storseil, fokke og gennaker. Formula klasse, fritt valg blandt seilmakere og utstyr. Fritt fram for å modifisere og mekke.

F-18: Stor klasse i utlandet, også populær i Sverige. Stort bruktmarked. Formula klasse, så det er lett å finne utstyr, deler, brukte seil o.l. Seiles VM hvert år, hvor mange av Tornado proffene deltar. Også mulig å seile konkurranse på lavere nivå i Sverige som har egen serie. Veier 180kg, så det er en relativt tung båt med stort seilareal. Bygges billig og solid, så båtene varer lenge. Mannskap er to ungdommer, et par eller to voksne. Skjøtebelastningene begynner å bli solide på F-18, så det trengs noe styrke for å skjøte storseil og gennaker. I tillegg trengs det litt muskler for å dra 180kg opp rampen/stranden, selv med god strandvogn.

Tornado: OL klasse. Store miljø nedover i Europa, spesielt Tyskland og England. Dyrt å følge med og være konkurransedyktig på toppnivå (hvilket også gjelder alle andre klasser, men kanskje spesielt i Tornado). Høye skjøtebelastninger, vi kjører 1:9 utveksling på storseil og det trengs. Ikke like stort miljø som F-18, og heller ikke like bra bruktmarked som F-18. Trenger litt vind for å vise seg fra sin beste side, men er "the best ride around" når man kommer seg ut i dobbelttrapes. Vekt: 165kg. 20 fot lang, 10 fot bred, så den krever plass på land og vann. Seiles SM hvert år, og mange andre mesterskap nedover Europa.

A-cat: Meget spesialisert og raffinert en-manns båt. Lynraske på kryss, men blir fraseilt av gennaker utrustede båter på lens. Nye båter veier bare 75kg, mens eldre båter er 90kg. En liten klasse i Sverige, men stort nedover Europa og resten av verden. Dyre båter (karbon alt mulig, skrog, mast, bjelker osv), men veldig morsomme å seile. Kan finnes relativt billig hvis man nøyer seg med noe gammelt.


Slik jeg ser det er F-18 og F-16 de to klassene som kommer til å være store framover. F-16 for lette mannskaper og de som vil ha en båt med gennaker de kan seile alene eller med mannskap. F-18 hvis man er to faste og vil konkurrere i et større klassemiljø. Bruktprisene på F-18 er meget gunstige, mens F-16 klassen er for liten og ny til å ha noe stort bruktmarked enda. Vil man eksperimentere litt, er regelverket for F-16 mer åpent enn F-18. F-16 og F-18 er omtrent like raske, og F-16 seilerne konkurrere gjerne med F-18 seilere om å komme først over målstreken. F-16 egner seg godt for hjemmebygging, med flere byggeplaner for kryssfiner tilgjengelig (eller strip plank på forespørsel).
Personlig skal jeg ha en F-16 pga. muligheten for å seile solo, eller å ta med barna ut. Tornadoen har vi for å konkurrere og dra på 'guttetur' med.

Ingen kommentarer: