søndag 7. januar 2007

Alternativ til Optimist som opplæringsbåt

Det kan sies så mye om Optimisten som seilbåt, men det meste fra min munn blir desverre negativt. Jeg vil sågar gå så langt som å si at Optimisten skremmer mange av de yngste fra å seile. Grunnen til at vi har Optimisten som opplæringsbåt er historisk. Den ble opprinnelig designet i 1947 som en båt far og sønn (ja slik var det den gang) kunne snekre sammen i bakgården av kryssfiner for lett og raskt kunne komme på vannet. Det samme gjaldt riggen, standard aluminiumsrør fra metallhandleren gjorde nytten. I dag er det en avansert jobb å bygge en Optimist selv. Det er over 50 målepunkter som må være innenfor strenge toleranser for å få båten godkjent for konkurranse. Ikke akkurat for nybegynnere..
Å kjøpe en ny Optimist er ikke billig. Regn med 40.000,- pluss frakt m.m, men heldigvis er det et stort bruktmarked.
Ovenstående er bekymringer for foreldre og seilforeninger, og er egentlig ikke det verste. Det som er verre er at båten i seg selv ikke er egner seg som opplæringsbåt innen seiling, etter min mening. Seiling skal være morsomt! Det vi ser i dag blandt de yngste er at de landbaserte aktivitetene er hva de liker best. Jeg forstår de godt. Det er ikke mye morsomt å seile sirkel etter sirkel rundt to bøyer ensom i en liten båt. Bare det å komme seg ut på dypt vann, feste roret og få kontroll på båten er en prestasjon for en nybegynner. Det er ikke få anspente fjes å se blandt de yngste når båtene skal på vannet og alvorets time har kommet. I tillegg til utfordrende håndtering har Optimisten en rigg som kan trimmes på veldig mange måter. Det er nok tau å dra i for en 8åring som også vil være med i fronten når det seiles.

Det som hadde vært mye bedre var billige båter med enkel håndtering, lite vedlikehold og et minimum av justeringsmuligheter. Her er ett alternativ:


Jollekatamaran på 12 fot. Antatt pris for hjemmebyggingsprosjekt (hvis noen fortsatt vil bruke tid på sånt) NOK 10000,-
Tanken er en "formula" klasse etter mønster av F-18 og F-16 klassene, hvor båten måler inn så lenge målene på båt, rigg og vekt er innenfor maksimalverdiene og det ikke er brukt forbudte materialer som f.eks. karbonfiber. Båten bygges så lett at den lett kan løftes opp på en takgrind, som en Laser. Masten settes ustaget slik at den er enkel å rigge. Ingen bom som kan treffe små hoder under en jibb. osv.
Fordelen med en slik båt i forhold til Optimisten er en mye enklere håndtering og en båt som er lettere å seile. F.eks. vil en katamaran være mye mer retningsstabil under sjøsetting før roret kan brukes. I kastevinder er den også enklere å holder på rett kjøl. Spennende blir det også for de minste med en 12 fots båt som i henhold til kalkulasjonene ser ut til å bli raskere enn en standard Laser. Men viktigst av alt, dette er en båt det går an å ha det moro med. Både som badeplattform, lekeplattform på vannet, seilfarkost og treningsredskap. I begynnelsen er det heller ikke noe problem å sette to 8åringer ombord, eller en voksen og en liten en (da går det saktere) inntil de unge selv opplever at de mestrer dette. Rorkult, skjøte og løygang er de tenkte justeringsmulighetene, dette gjør det billig og enkelt å bruke. Oppskrift på hvordan seil kuttes og monteres er det tenkt å gjøre tilgjengelig på internett. Så kan man lage seil selv også hvis man behersker symaskinen.

Er det realistisk? Neppe, til det er en katamaran for kontroversielt her i Norge. Men kanskje får de det til i utlandet, og da kommer det sikkert hit også etterhvert. Det hadde vært meget bra for sporten å se unge seilere i aldersgruppen 8-12 seile utenom organisert trening, fordi det var gøy og ikke noe mer.

1 kommentar:

No Water sa...

Hei Rolf!

Flott blogg! Denne har vi ventet på. Jeg sitter mange timer å finpusser på No Water bloggen. Små forandringer her og der. Skal maile deg bilder av tornadoen når jeg får tid (har noen tatt med mobilkamera), slik at du kan legge ut flere bilder her.

Omar