fredag 2. mai 2008

Forutintatte seilblad..

Et norsk seilblad kunne melde at Al Capone hadde gått suverent i mål som første båt til Skagen under årets HH Skagen Race. Det eneste problemet er at en liten trimaran var i Skagen en god time før mafiaskuta dukket opp. Ikke er den 9.2m lange trimaranen med et LYS tall på 1.49 eller de andre flerskrogsbåtene verdig å få sine resultater publisert sammen med alle de andre på magasinets nettsider heller. Flerskrog var de eneste klassene i regattaen dette bladet ikke fant plass til..


Rett skal være rett: Påfølgende dag har bladet laget en sak på trimaranen som kom aller først til Skagen. De kan alikevel ikke dy seg for å henvise til noen gamle myter:

Forholdene favoriserte også båter med lang vannlinje og genoa. Båtens vekt eller evne til å stå høyt på kryss spilte mindre rolle.

Med andre ord. Flerskrogsbåter er for lette og kan ikke krysse så det var bare flaks at trimaranen greide å komme foran Al Capone i mål. Merkelig at flerskrogsbåter dundrer forbi det aller, aller, meste på kryssen da. 28 fots racer trimaran med LYS på 2.29 høres unektelig raskere ut enn 40fots svingkjøl enskrog med lys 1,79.
Vi får vel svare med samme mynt og si at enskrogsbåter kan ikke sløre og er for tunge til å være gode å seile. Like saklig..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt Enig !!!

Anonym sa...

Norske seilmagasiner er et gjeng med lasaroner som konstant undervurderer lesernes kompetanse, og som kun rapporterer resultater og hendelser som omhandler kjenninger av journalistene.

Det er folk som deg Rolf, som burde ha jobbet i denn bransjen...