Innen flerskrogsseiling er en lett båt som regel også en rask båt. Det har derfor gjennom årene blitt forsket mye på hvordan man bygger lette, men sterke nok, båter. Noen ganger har det endt med forferdelse, som på bildet her:
Men slikt lærer man av, og av og til kommer det en innovasjon som gjør at du kan bygge enda lettere og sterkere/stivere. Hvem som helst kan kaste penger på et problem, kjøpe karbon fiber og steke et karbon/honeycomb laminat i autoklaven. Å bygge virkelig lett med slunken lommebok er vanskeligere. Kryssfiner er akseptabelt, og gir lette og sterke båter når man vet hvordan. Strip-plank er også lett og sterkt, men "Geodesic boats" ser ut som et kvantesprang forover. Dette hadde vært litt av en metode å bygge A-cat med. Minimumsvekten for en A-cat er 75kg, men med "geodesic" metoden burde det være mulig å komme ned i 60kg for en 18 fots katamaran. Da har konkurrentene brukt en formue på karbon og autoklave baking, mens du har brukt noe gran fra Byggmakker, varmekrympet dacron duk, litt epoxy og aramid (kevlar) tråderfor å stive av strukturen. Her er link til "Geodesic boats"
torsdag 8. februar 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei Svein :-)
Ja, men den huden blir ikke stiv.
Båter går fortere med stiv hud.
Draker i tre er raskere enn draker i polyester f.eks.
Ehh, beklager ROLF, trodde det var en Svein som skrev dette...
Legg inn en kommentar