Sakset fra regatta.no: http://www.regatta.nu/?p=1031
Någon frågade efter den så kallade “Lerkils-modellen”
Kvällsseglingarna ökade markant under 2006 i Lerkil. På våren var det mellan 4 och 8 båtar på onsdagskvällarna. På hösten var det mellan 7 och 18. Någon efterfrågade den sk “Lerkils-modellen”. Här kommer den:
1. Det krävs minst en eldsjäl. Eddi Blom har kämpat på år efter år. Lagt bojar, lagt banor, köpt kaffebröd, skaffat priser (småsmå pokaler).
2. Efter seglingarna gô-snack, genomgång med erfaren seglare, prisutdelning. Prisutdelningen är mycket viktig. Även om pokalen är mikroskopisk så hör det till - ingen kappsegling utan prisutdelning, tack.
3. Eftersnack, vad hände på banan? Var var det fördel? Hur var strömmen? Snygga manövrer? Osv, osv. Här är Olof Björland i full fart vid svarta tavlan (som var vit).
4. Publicitet. Varje klubb MÅSTE ha en blogg på sin hemsida. Seglarna plockar upp sina kameror eller mobiler och plåtar kompisarna, eller sig själva (båtarna alltså). En bloggmaster lägger ut bilderna, och kanske lite text på kvällen. Det första seglarna gör när de kommer till jobbet nästa morgon är att titta på bilder och rekapitulerar en trevlig onsdagskväll. (Nu höll jag på att säga något om M, Astrid, Ohoj, Kocken osv men jag lyckades avstyra i sista sekund).
Noen som tar utfordringen med å organisere et lignende opplegg? Greier vi å få seilerne til å møte opp på Fjærestua etter seilasen hvis det lokkes med "faglig" gjennomgang, noe å bite i + kaffe og premieutdeling? (se linken for forslag til premie)
torsdag 22. februar 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar