søndag 7. januar 2007

Båtvalg og entype seiling, den evige diskusjon..

Båtvalg og entype seiling, den evige diskusjon..

I en hærverende seilforening går nå diskusjonen om hvilken en-type båtklasse man skal satse på. Dette er en diskusjon som føres mer eller mindre fortløpende i mange seilforeninger, uten at det nødvendigvis kommer så mye ut av det. Argumentene ser imidlertid ut til å gjenta seg. Her er en liten liste over krav til båten:


'Shorthanded' muligheter
Turmuligheter, med stort nok inneareal og innenbordsmotor
Må kunne håndteres trygt av en familie
Seiles trygt 'offshore'
Være spennende å seile (for rekrutteringens skyld)
Være rask
Være rimelig i innkjøp (helst stort bruktmarked)
Være rimelig i drift (dvs. ikke for stor seilgarderobe)
Være mulig å sette på henger bak personbil
Ha en-type klasse i Norge, med klassemiljø
Kunne seile LYS
Helst ha gennaker/baugspyd
...
...
Og så videre..

Så kommer det en liste med mulige båter. Express (som etter sigende nå produseres igjen), CB66, Banner 28 (som ikke produseres lenger), J/80 (finnes det slike i Norge?), Melges24, X99 osv.
Listen over kandidater fortsetter, men det er selvsagt umulig å finne en båt som oppfyller alle disse kravene. Faktisk er det vanskelig å finne båter som oppfyller flere av kravene, til det er det for mange selvmotsigelser i listen. For eksempel er en båt for familieturer med overnatting nødvendigvis så stor at den er vanskelig å få på tilhenger bak en familiebil.
Imidlertid er det to alternativer som ikke så mange seriøst vurderer. Det ene er å ha to seilbåter, en turbåt som ligger i havna og en regattabåt som sjøsettes med kran for hver regatta. Det er en god måte å maksimere seilgleden både i regatta og på tur, men krever litt mer av lommeboka. Eventuelt må man finne seg i gå litt ned i størrelse på turbåten, noe som kanskje ikke er så dumt alikevel?
Det andre alternativet er flerskrogbåter. God plass om bord, raske og lettdrevne nok til å ikke å trenge så mye motor på tur, spennende å seile i regatta, spektakulært å se på fra land, lette nok til å ta på henger, kan seiles shorthanded, trygge, familievennelige med gennaker istedenfor spinnaker osv. Desverre har vi ikke noen entype klasse i Norge med aktuelle flerskrogsbåter, så de færreste tenker tanken. En Farrier F-28 trimaran som er sammenleggbar går inn i en vanlig båtplass og er en glimrende regatta og turbåt.

http://www.f-boat.com/

I oppriktighetens navn må det tilføyes at flerskrogsbåter kan være dyre pga. liten produksjon, og at et kjølbåtmannskap må tilpasse seg tankegangen med å passe på båten. Båten passer ikke lenger på mannskapet. Alikevel, når man først vurderer alternativer kan det være verdt å titte litt på flerskrogsbåter også.

Ingen kommentarer: