Først kom forslaget fra US Sailing om å utelate flerskrogsseiling og brettseiling fra OL. Nå kommer det melding fra Marstrøm om at de første 300 Tornado karbon mastene kan dele seg ved mastefoten hvis man bruker "excessive or extreme downhaul and rig settings". De går videre med å si at alt over 8:1 utveksling på nedhal for storseil er å regne som ekstremt?
Jeg var motstander av karbon mastene fra dag en. Tornadoen trenger ikke karbon mast for å henge med fartsmessig, og man trenger ikke karbon mast for å rette båten igjen. I mine øyne var dette en unødvendig utgift å legge på seilere som ville henge med mot toppen, eller trodde de trengte en karbon mast for å henge med i toppen. De argumentene som ble lagt til grunn var sikkerhet (retting etter velt), spare kostnader fordi topp-seilerne hadde brukket en del alu master og slå et slag for Tornadoens en-type karakteristikk. Det ble sagt at mastene skulle være så godt som umulige å modifisere, og at det ikke skulle være behov for flere modeller ettersom feil ble oppdaget. Marstrøms mast skulle være 100% utprøvd og med sin overlegne kvalitet, kunnskapsnivå og kvalitetskontroll ville det ikke bli behov for endringer/forbedringer.
Hvis man modifiserer masten etter Marstrøms anbefaling, vil den fortsatt måle inn? Og hvordan vet vi at Marstrøm ikke har gjort andre modifiseringer på senere modeller? En bøyningstest og "in-house" sertifisering er ikke alt.
Ref: http://www.marstrom.com/prices2007.asp
lørdag 24. mars 2007
onsdag 21. mars 2007
David og Goliat?
Gamle "Innovation Explorer" fra The Race, nå som Gitana 13, seiler omkapp med en Tornado i denne videoen. David taper når det gjelder fart, men jeg tror alikevel jeg vil foretrekke tornadoen hvis jeg skal ut og seile for moro skyld. For rekordfart derimot vet jeg at jeg ikke ville valgt tornadoen.. Som en digresjon, helt utrolig hvor lenge båtene fra The Race holder seg på topp, 7 år etter.
Mer nedfall fra US sailings forslag til OL klasser i 2012
Siden jeg ble beskyldt for ubegrunnet ryktespredning..
http://www.usmultihull.org/
Denne nettsiden er satt opp av Michael Grandfield, klassepresidenten i det internasjonale Tornado forbundet m.fl. Her er meldingen som gjorde meg oppmerksom på linken til usmultihull.org
http://www.usmultihull.org/
Denne nettsiden er satt opp av Michael Grandfield, klassepresidenten i det internasjonale Tornado forbundet m.fl. Her er meldingen som gjorde meg oppmerksom på linken til usmultihull.org
Hi All,
The issues are quite stark.
US SAILING has put forward a slate of 6 dinghy events, 2 keelboat events, and no multihull events
• 1 of the dinghy events does not yet exist
• 1 of the dinghy events has yet to produce an Olympic medal for the USA.
• 1 of the keelboat events has yet to produce an Olympic medal for the USA.
• The multihull event has produced Olympic medals for the USA in 4 of the 7 Olympic Regattas attended by the US Team.
How could anyone feel that US SAILING has been fair, or rational, or impartial?
The submission also states: “This slate of Events is representative of the sport as it is practiced around the World. As a result, it is likely that this slate will increase the number of countries competing in the Olympic Regatta.”
These statements are not true:
• Approximately 25% of the racing in the world is done in multihulls. A slate that reduces multihulls to zero is not ‘representative’.
• The slate will do nothing to increase the number of countries at the Olympic Regatta. The data has been clear for years:
Increases in the number of countries at the Olympic Regatta result only when there are increases in the size of the single-handed fleets
At Athens, sailing failed to meet the IOC country target so the size single handed events will be increased at the expense of the multi-handed events – which will get fewer entries
For comparison, here is what happens if more countries are allowed into the double or triple handed events:
1. say that the 5 current double-handed boats each had 35 entries,
2. that would take 350 of the 380 athletes for only 5 medals… and fall more than 20 countries short of the IOC target of 67 countries.
3. The other 5 events could then have 6 sailors each…
The US SAILING submission fails to give multihull sailors any representation; it fails to tell the truth; it fails to demonstrate that US SAILING understands how fleet sizes and competitive opportunity in the various Olympic events will be managed.
However, despite its failings it will succeed at hurting multihull sailing. And, it will be joined by no-multihull submissions form other countries (Canada, Denmark, and perhaps others).
If you are fouled in a race, you should be able to expect the other guy to acknowledge the foul and take a penalty or withdraw, If not, you can and should protest.
If you are not willing to defend your rights, and keep the sport clean, then don’t be surprised when your rights are abused – or when you discover that you don’t have them anymore.
The US SAILING Board did not have the right to discard the multihull event from the slate of Olympic Events. Many of us asked the Board to acknowledge the foul, but instead they have suggested that we support them for having discarded us.
If you won’t defend the right to have a multihull event at the Olympic regatta, then what would you defend?
It is not ‘going too far’ to protest the actions of the Board; in fact it looks like multihull sailors have already lost some very basic rights.
And unless we enjoy being abused, we should perhaps be more concerned that a protest could be too little, too late.
Here is a link to the website where you can read the submission, read the complaint, and defend what rights you have left by calling on US SAILING to be accountable.
HTTP://WWW.USMULTIHULL.ORG
Regards,
Mike Grandfield
mandag 19. mars 2007
US Sailing vil ha ut Tornadoen fra OL
Da har US Sailing gjort vedtak, og deres forslag til OL klasser har ikke rom for noen Tornado klasse i OL 2012 i London/Weymouth. De andre landene skal også si sitt, men US Sailing er den første som kommer ut av skapet med sitt forslag til OL klasser. Betyr det slutten for Tornado som OL klasse? Hvem vet, USA er bare ett land, og Tyskland, England, Frankrike, Australia m.fl. har sterke interesser innenfor flerskrog og Tornado så det koker ned til at det blir en spennende debatt og avstemning for oss som vil se spektakulære båter i OL.
Ettersom det er penger som styrer OL/IOC og ikke sportslige interesser, kan det hende vi går mot et OL uten seiling evt. med Laser for menn og Laser Radial for kvinner. Kanskje ikke så dumt for små land uten tradisjon for seiling hvis det skjer, da vet man ihvertfall hvor man skal satse pengene. Men for oss som er litt mer engasjerte mister seiling i OL da mye av interessen og kan like godt droppes helt slik at det blir rom for synkron trampoline og blindegolf (uten dermed å si at det er noe galt med disse sportene, men seiling er en tanke mer utbredt).
Hvorfor foreslår US Sailing den inndelingen av klasser som de gjør? For å maksimere egne sjangser til medaljer. Tradisjonelt sett gjør USA det bra i nye båtklasser, spesielt for kvinner. Så selv om de ikke har noen aktivitet innenfor de klassene US Sailing foreslår, satser de på at de greier å få fram gode nok seilere til å ta medalje raskt før båtene er profesjonaliserte av seilere som bruker all sin tid på båtene. Dette er en smule ironisk ettersom USA har tatt relativt mange medaljer i Tornado klassen, og har god dybde på sine flerskrogsseilere.
Ettersom det er penger som styrer OL/IOC og ikke sportslige interesser, kan det hende vi går mot et OL uten seiling evt. med Laser for menn og Laser Radial for kvinner. Kanskje ikke så dumt for små land uten tradisjon for seiling hvis det skjer, da vet man ihvertfall hvor man skal satse pengene. Men for oss som er litt mer engasjerte mister seiling i OL da mye av interessen og kan like godt droppes helt slik at det blir rom for synkron trampoline og blindegolf (uten dermed å si at det er noe galt med disse sportene, men seiling er en tanke mer utbredt).
Hvorfor foreslår US Sailing den inndelingen av klasser som de gjør? For å maksimere egne sjangser til medaljer. Tradisjonelt sett gjør USA det bra i nye båtklasser, spesielt for kvinner. Så selv om de ikke har noen aktivitet innenfor de klassene US Sailing foreslår, satser de på at de greier å få fram gode nok seilere til å ta medalje raskt før båtene er profesjonaliserte av seilere som bruker all sin tid på båtene. Dette er en smule ironisk ettersom USA har tatt relativt mange medaljer i Tornado klassen, og har god dybde på sine flerskrogsseilere.
tirsdag 13. mars 2007
Tornadoen ut av OL?
I disse dager pågår arbeidet med å bestemme hvilke klasser som skal seiles i OL 2012. Forslaget fra US Sailing er så godt som klart, og her ser det ut til å skje ting bak kulissene. Skiff for kvinner foreslås innført, mens flerskrog er ute. Det er grunn til å tro at det samme forslaget vil komme fra seilforbund i Europa også:
Unnskyld meg, men finnes det overhodet skiff klasser for kvinner som er kvalifiserte ut fra de olympiske kravene som er satt? Hvor mye 'media buzz' har vi sett etter at den nye medalje
seilasen ble innført? Hvor mye 'media buzz' har vi sett i f.eks. VG eller Dagbladet om skiff seiling? Hvorfor skal dette øke deltakelsen i OL? Hvorfor skal flere seilere satse mot OL pga. dette? Mange spørsmål men få svar å få. Personlig tror jeg heller dette forslaget ytterligere gjenspeiler profesjonaliseringen av sporten på toppnivå. Hva med å få tilbake kravet om amatørstatus og heller la proffene konsentrere seg om Americas Cup og andre innbringende regattaer.
Hva akter Norges Seilforbund å foreslå på møtet i Paris kommende mai?
2012 OLYMPIC EVENTS
A Submission from US SAILING
Proposal:
That, in accordance with Regulation 16.1.1 (b), the following Events are eligible for selection for the 2012 Olympic Regatta:
Single - Handed Dinghy - Men
Single - Handed Dinghy - Women
Skiff - Men
Skiff - Women
Double - Handed Dinghy - Men
Double - Handed Dinghy - Women
Keelboat - Men
Keelboat - Women *
* match racing or fleet racing
Current Position:
No current position.
Reason:
1. These Events provide a natural progression for sailors as they age, broaden their skills and move on to new challenges.
2. Skiffs are exciting and generate media interest and buzz.
3. Keelboats will attract well known sailors, including World Champions from other classes and America’s Cup sailors. These “heroes” will appeal to the media and spectators.
4. The symmetry of Events will increase participation by women.
5. This slate of Events will appeal to a wide range of athletes.
6. This slate of Events is representative of the sport as it is practiced around the World. As a result, it is likely that this slate will increase the number of countries competing in the Olympic Regatta.
NOTE: This Submission is not intended to propose reducing the number of Events to eight. It is envisioned that Council will add two other Events to the list of Events eligible for selection.
Unnskyld meg, men finnes det overhodet skiff klasser for kvinner som er kvalifiserte ut fra de olympiske kravene som er satt? Hvor mye 'media buzz' har vi sett etter at den nye medalje
seilasen ble innført? Hvor mye 'media buzz' har vi sett i f.eks. VG eller Dagbladet om skiff seiling? Hvorfor skal dette øke deltakelsen i OL? Hvorfor skal flere seilere satse mot OL pga. dette? Mange spørsmål men få svar å få. Personlig tror jeg heller dette forslaget ytterligere gjenspeiler profesjonaliseringen av sporten på toppnivå. Hva med å få tilbake kravet om amatørstatus og heller la proffene konsentrere seg om Americas Cup og andre innbringende regattaer.
Hva akter Norges Seilforbund å foreslå på møtet i Paris kommende mai?
søndag 4. mars 2007
eXplorer 23, mini-transat trimaran..
Tro det eller ei, men polakkene er faktisk svært aktive seilere. Siste skudd på stammen derfra er en liten trimaran som de vil teste som et alternativ til Mini-Transat båtene. eXplorer 23 er båten, og den skal være mulig å rette igjen uten hjelp utenfra etter en velt.
En dag håper jeg å kunne gå til anskaffelse av en slik båt, evt. bygge en. Virkelig rask turseilas langs kysten om sommeren med venner og familie (kanskje en shetlandstur) og fritidsbruk som fiske frister. Akkurat slik seilas er en liten jollekatamaran litt "travel" for..
Hjemmesiden til eXplorer 23
Sett opp en klasse for slike båter i Shetland Race! Det hadde vært noe å seile over nordsjøen med. Hadde vi hadd finansiering til det, skulle Frode og jeg stilt opp ihvertfall.
Abonner på:
Innlegg (Atom)